خانه استعدادیابی هنری مهر

خانه استعدادیابی هنری مهر

به خانه استعدادیابی مهر خوش آمدید

درباره ما بدانید

مقدمه بسیار مهم در استعدادیابی هنری

استعدادیابی هنری چیست؟
مقدمه ای بر هنر و استعدادیابی هنری

استعداد چیست ؟ و استعدادیابی چگونه انجام میشود ؟

سوالهایی که ذهن بیشتر انسانها را در گیر خود ساخته است و گاهی بدون در نظر گرفتن سن و سال ، هنوز به دنبال کشف آن هستیم.

از آنجایی که بیشتر ما برای کودکانمان تا سرحد توان مالی از زندگی خود را خرج می کنیم و در باب پاسخ به مقوله کودک می پردازیم و امید آن داریم که بتوانیم کودکان خود را ، آینده سازان واقعی ایران عزیز قرار دهیم گاهی به نتیجه دلخواه نمی رسیم.

در این باب هرچه سخن برانیم ، باز هم فضای گفتگو دارد و سعی در آن دارم به سادگی مطلب مهمی همچون استعداد و استعدادیابی را در چند پاراگراف تقدیم شما خواننده گرامی نمایم.

امید است خلاصه بودن مطالب را بر بنده خرده مگیرید و در صورت تمایل به دریافت اطلاعات تکمیلی با موسسه منشور مهر تماس گرفته و در مجالی مناسب از اطلاعات تکمیلی متخصصان ما بهره مند شوید.

با تشکر
احمد اخوان عطار

استعدادهای کودک شما چیست ؟؟؟

هر انسان از بدو تولد دارای استعدادهای خدا دادی بسیاری هست . یکی از اولین و بارز ترین این استعدادها شنا کردن است و هر انسان در ابتدا بدلیل زندگی ۷ تا ۹ ماهه در آب (رحم مادر) دارای استعداد فوق العاده بالایی در شنا کردن می باشد که حتی طبق بررسی پژوهشگران اگر یک نوزاد را از لحظه تولد تا ۲ ساعت پس از آن در استخر آب رها کنیم به راحتی در آب شنا می‌کند و نیاز به تنفس ندارد.
اگر همین نوزاد را در ۳ تا ۱۱ ماهگی در آب رها کنیم نفس خود را حبس کرده و همچون یک شناگر ماهر در آب حرکت می کند و بسیار مقلد در رفتار بزرگتر ها در آب می باشد.
پس می توان در این قالب نگاه وسیعی به حیطه ورزشی و توانایی های حرکات درشت و ریزدر هر انسان داشت که استعدادیابی ورزشی یکی از مهمترین عوامل رشد فیزیکیکودکانمان می باشد.

از دیگر استعدادهای خدا دادی هر انسان ، نقاشی کشیدن است که در نگاه اولیه ، آفرینش هر انسان همچون انسانهای اولیه که کلامی برای سخن گفتن نداشتند و فقط اصوات در بین آنها جاری بود ، با نقاشی که اولین زبان کلامی بین المللی می باشد سخن می گفتند و حتی موضوعات و اختراعات خود را بر دیوار غارها حک می کردند.

اکنون باید ببینیم کودکان ما چرا نقاشی نمی کشند؟ و یا چرا از نقاشی کشیدن امتناع می کنند؟ که این خود ریشه در مشکلات روانشناختی کودک دارد، زیرا با زبان اولیه خود سخن نمی گوید.

از سوی دیگر کودکانی داریم که بسیار نقاشان خوبی هستند، ولی در نقاشی آنها سخنان بسیار وجود دارد و باید بررسی گردد. برای مثال کودکی که آسمان و یا خورشید و ماه را تیره می کشد دلایل قابل بررسی فراوان دارد که روانشناسان ما برای شما تحلیل و مشکلات را شناسایی و درمان می کنند.

استعداد موسیقی ، از نمونه های ذاتی هر انسان می باشد و بر این اصل استوار است که موسیقی در جهان یکی از اولین ماهیت های کره زمین است که قبل از آمدن آدم و حوا بر روی زمین وجود داشته و خداوند در این باب بسیار تاکید دارد و در همه ادیان الهی فرامین و دستورات باری تعالی با صوت و آهنگین خوانده می شود و برجسته ترین دلیل آن نقش موسیقی در بخاطر سپردن کلمات می باشد و ادبیات ، در تمام فرهنگ ها و زبانهای جهان وزن آهنگین دارد.

مجسمه سازی ، که یکی از استعدادهای قابل رویت برای والدین می باشد از کودکی با همه فرزندان ما بزرگ می شود و کودکان تمامی نژاد ها با هر رنگ پوستی به بازی با گل و ساختن احجام سه بعدی علاقه دارند و این نیز در صورت نداشتن امکانات با خمیر های بازی در اتاق کوچکشان بسیار به چشم می خورد.

بازی با وسایل بابا و یا لوازم آشپزخانه مامان ، از دیگر خلاقیتهای کودک در هنر مجسمه سازی و فضای سه بعدی می باشد که من و شما به عنوان پدر و مادر ، گاهی بر سر کودک فریاد می کشیم و او را از بروز خلاقیتش دور می کنیم. حال با دانستن راه ها و روشهای صحیح هدایت کودکانمان می توانیم آنها را به سوی علایق و استعدادهایشان حمایت کنیم.

ترکیب و وزن گرافیکی ، که از ابتدا در هر کودکی وجود دارد ، فضای دو بعدی ذهن هر کودک و نیم کره های مغز او را پرورش می دهد. او با چیدن دائمی وسایل و اسباب بازی هایش بر روی زمین ، روی میز و یا مکانهایی که برای وی کادر مشخصی را تعریف می کند ، بهترین تمرین غریزی و عمومی را به انجام می رساند که در تمامی کودکان جهان وجود دارد و ما از آن غافلیم.

هنرهای نمایشی ، که از هنرهای ذاتی و خدا دادی می باشد و در دوران کودکی ، بویژه در سن ۳ تا ۷ سالگی در اوج خود قرار دارد ، گاهی کودک را به سمت بازیگری تئاتر ، گاهی همچون بازیگری در مقابل دوربین و گاهی او را به یک بازی گر پانتومیم تبدیل می کند و چه بسیارند کودکانی که می توانند هنرمندان خوب باشند ولی شما والدین اجازه چنین رشد چشم گیری را از کودک خود می گیرید و راه شناخت رفتار او را نیز نمی دانید.

از دیگر استعدادهای کودکان ما ریاضی و بازی های عددی می باشد که در نگاه کلی، انسانها از نظر ذخیره اطلاعات در حافظه خود به دو دسته حافظه عددی از نیمکره راست و حافظه تصویری از نیمکره چپ تقسیم می شوند.

برای مثال ، خود شما ممکن است حد اقل ۵۰ شماره تلفن ۱۳ رقمی و یا بیشتر در ذهن داشته باشید. این ذخیره سازی اگر از مسیر حافظه عددی شما باشد، با کمی تمرکز می توانید شماره را برای دیگران بازگو کنید و اگر از مسیر حافظه تصویری شما باشد، باید به صفحه شماره گیری تلفن نگاه کنید تا شکل حرکت شماره مورد نظر و یا ترکیبی که در ذهن دارید به ترتیب به یاد شما آید و توان ارائه داشته باشید. حال چه بسیارند مطالب و موضوعاتی که این چنین در ذهن و حافظه خود ذخیره ساخته اید.

در ادامه بخوانید

استعداد های فنی و مهندسی ، که خود ریشه در مکانیک ، الکترونیک و بسیاری از این دست دارد و از راه های مختلف در کودکان شناسایی می گردد که ممکن است برخی والدین، بخاطر آسیب های گران قیمت به وسایلشان و یا ابزار آلاتشان ، حتی گاهی بخاطر خطر ناک بودن این تجهیزات، امکان تجربه و مهارت آموزی را از کودک بگیرند .
حال بدانیم این امر مهم با روشهای ابداعی ما به سهولت و بدون خطر امکان پذیر می باشد و چه بسا مسیر درست تحصیل و یا سرگرمی کودکان علاقه مند را بیابیم و نقش مهمی در آینده ایشان ایفا کنیم .
نتیجه گیری:
باید بدانیم هر انسان دارای استعدادهای بسیار می باشد که برخی بارز تر و برخی از اولویت کمتری برخوردار می باشد. استعدادهای بارز هر انسانی در ابتدا به ریشه خانواده بازمی گردد و ارثی می باشد. در مرحله بعد ، انسانها از محیط اجتماعی خود تاثیر گرفته و به سمت گرایشهای محیط اطراف خود علاقه نشان داده و شکوفا تر می گردند. گاه هم علاقه به فرد یا سمبول خاص در خانواده یا محیط زندگی همچون یکی از اقوام نصبی یا مربیان ، معلمان یا اساتید خود ، فرد را به سمت هنر یا استعداد وی متمایل نموده که چون یک مرید از او پیروی می کند و در وجود خود ، همان استعداد را شکوفا می سازد.
ما برای رشد و شناسایی استعدادهای کودکان شما ، وحتی خود شما ، بستر را به گونه ای آماده می سازیم که در ابتدا با تمامی شاخه های لازم آشنا شوید و آن را تجربه کنید، که اولین مرحله در شناخت استعداد، تجربه نمودن آن هنر می باشد. برای مثال : کودکی که نقاشی را در سطح خود می شناسد و بر اساس گروه سنی خود آن را به درستی ترسیم می کند ، ممکن است علاقه به ترسیم نقاشی با مداد رنگی را از خود نشان ندهد، اما همین کودک بعد از تجربه نقاشی کشیدن با متریالهای دیگر همچون آبرنگ ، گواش ، ذغال ، پاستل و دیگر متریالهای وابسته به این هنر تمایل یا گرایش خود را به سادگی به نمایش می گذارد.
دومین مرحله در شناخت استعداد، آشنایی هر هنرجو با تمامی حیطه های هنری ، علمی ، ریاضی ، زبان آموزی و غیره می باشد تا پس از آن بتواند به سادگی اولویتهای استعدادی خود را نمایان سازد .
بر این اساس باید بدانیم :
· اولین شرط موفقیت یک هنرجو داشتن استعداد می باشد.
· دومین شرط موفقیت برای هنرجو داشتن علاقه به آن شاخه می باشد.
· سومین شرط موفقیت ، داشتن شرایط مهارت آموزی لازم و اصولی است.
پس بیاییم دست در دست هم با حضور در دوره های مختلف استعدادیابی که به صورت مشترک از اصول و روشهای روانشناسی نیز بهره می برند، هم استعدادهای خود و کودکانمان را بشناسیم و هم مشکلات و نقطه ضعف هایمان را بر طرف کرده تا زندگی سرشار از انرژی و هنر را بر پایه استعداد و علاقه داشته باشیم.
استعداد یابی، نقش مهم در آینده هنری، تحصیلی و شغلی هر فردی را دارد که تمام دغدغه والدین را مرتفع می سازد.
کودکتان را تا کنون استعدادیابی کرده اید ؟؟؟
بر اساس مطالب اولیه که در مورد کودکان و نوجوانان ، حتی بزرگسالان در تعریف استعدادها خواندید ، می توان گفت ما و شما گاه بدون دانش استعدادیابی قسمتی از این فعالیت را بر روی خود و کودکمان آزموده ایم.
حال بیاییم و بررسی کنیم که در سنجش آن نیز تخصصی داشته ایم و یا صرف داشتن زیبایی در ارائه آن موضوع از سوی وی احساس کرده ایم استعدادی بارز را از خود به نمایش گذاشته است.
از این رو باید بدانیم هیچ فردی با توجه به داشتن استعدادهای بالا ، حتی IQ بسیار بالا بدون مشکل نخواهد بود و شناخت این مشکلات فقط در حیطه اختیارات متخصصانی همچون روانشناسان می باشد و باید به این امر مهم پرداخته شود تا پس از رفع مشکلات بتوانیم روش مناسب در ادامه مسیر را به سادگی طی کنیم.
راه های استعدادیابی کودکتان را می دانید ؟؟؟
در بالا به قسمتی از این روشها به اختصار توضیح دادیم. اما کدام راه و کدام آزمون ها در سطح بین المللی مورد تایید است و چه آزمونهایی از علم روانشناسی در کشور ما نرم شده است که ما را در مسیر صحیح هدایت می کند بسیار حائز اهمیت می باشد.
در نگاه دیگر باید بدانیم کدام هنر ها باید در اولویت سنجش قرار گیرد و به زبان ساده کدام آزمونها پیش نیاز دیگر سنجش ها می باشد که خود از اهمیت بالایی برخوردار است.
پس این امر مهم را در هر مکانی که هستید به متخصصان بسپارید تا کودکتان از روند این سنجش ها خسته نشود و خود در ادامه مسیر مشتاق و کوشا باشد.
استعداد هنری کودک چگونه بروز میکند ؟؟؟
در ابتدا به این اصل می پردازیم که بیشتر ایرانیان دارای هنر های فراوان و از نگاه ژنتیک ارثیه ای قدیمی از نیاکان خود در زمینه هنر دارند و زبانزد تمامی جهانیان می باشد. همان گونه که فردوسی بزرگ می فر ماید ” هنر نزد ایرانیان است و بس ” و این ادعا همیشه در سراسر کره خاکی به اثبات رسیده است. اما نباید فراموش کرد که همه انسانها ، حتی ایرانیان با چنین صفتی ، هنرمند مطلق نیستند و گاه باید بدانیم علومی همچون اختر شناسی ، ریاضیات ، فیزیک ، پزشکی ، فنی و مهندسی و غیره نیز از شاخه های هنر محسوب می شوند و چه بسیارند انسانهایی که در اختراعات علمی خود هنرمندانی بزرگ هستند و جزو نوابغ معرفی می گردند.
پس بیاییم و راه و رسم استعدادیابی را بیاموزیم و یا هنرجویان خود را زیر نظر متخصصان این امر مهم در مسیر آزمون و خطا قرار دهیم تا هرچه بهتر از بروز استعدادهای آنها مطلع گردیم.
نیم کره های مغز کودکتان را می شناسید ؟؟؟
مغز انسان تشکیل شده از دو نیم کره می باشد که هر یک فعالیت های مربوط به خود را دارد و ما باید بدانیم تمامی زندگی انسان و نیز دلیل اشرف مخلوقات بودن او در همین دو نیم کره نهفته است. چه بسا بسیارند کسانی که بدلیل وجود یک اختلال کوچک در همین نیم کره های مغز نمی تواند زندگی نرمال و ساده ای داشته باشد.
برای شناخت این نیم کره ها متخصصان ما از روشهای بسیار استفاده میکنند که در صورت کم کاری و تنبلی هر یک از نیم کره ها با استفاده از اصول جهانی ، پربار سازی مغز را آغاز و هنرجو را در سطح عالی برای پذیرش و دریافت نیازهای مغز او آماده می سازند.
استعدادیابی ریاضی و  ورزشی چیست ؟؟؟
ریاضیات ، پایه و اساس فعالیت های عددی مغز هر انسان می باشد و با توجه به چهارچوب بین المللی موجود هر کودک در گروه سنی مشخص باید توانایی های مربوط به همان دوره را بداند. اگر کودکی کمتر از توانمندی گروه سنی خود باشد، مغز او دارای اختلال عددی محسوب می شود و اگر کودکی بیشتر از گروه سنی خود بداند ، مغز او دارای پیشرفت عددی می باشد.
حال باید با توجه به روشهای سنجش و تفسیر موجود ، بدانیم کودکان ما در کدام مرحله قرار دارند.
از سوی دیگر فرمانهایی که در قالب حرکات درشت برای ورزش کردن از مغز صادر میشوند از همین قسمت می باشد و اگر کودکی در نیم کره راست مغز خود دچار اختلال باشد در اکثر ورزشها نیز دچار مشکل می شود. به همین شکل اگر دارای توانایی بالاتری باشد در ورزشهای خاصی که نیاز بیشتر به این قسمت دارد پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و شناخت آن با توجه به دوره های ویژه و آزمونهای تخصصی و جذاب بر روی کودک بسیار سهل و ساده است .
کودک شما استعداد زبان آموزی دارد ؟؟؟
زبان آموزی و گرافیک ، هر دو در نیم کره چپ مغز کودک پرورش و دستورات لازم از آن سمت صادر می شود. پس باید همان طور که به نیم کره راست در بالا پرداختیم بدانیم حافظه تصویری انسانها در نیم کره چپ مغز قرار دارد که از مهم ترین حافظه های طول عمر انسان محسوب می شود. نداشتن حافظه تصویری یا ضعف در این قسمت ، فراموشی یا آلزایمر نام دارد.
اما ، قدرت در این قسمت مغز ، میتواند توانایی های هنری ، علمی ، اختراعات که خود از خلاقیت سرچشمه می گیرد را با خود به همراه داشته باشد.
دانستن چند زبان به غیر از زبان مادری یکی از توانایی های ویژه برخی افراد است که تعدادشان کم نیست و با توجه به وجود ارتباطات بسیار گسترده نسل امروز با کشور های دیگر که آداب رو رسوم و زبانی غریبه دارند بسیار زیاد شده است.
این امر مهم و شناخت استعداد زبان آموزی کودک میتواند شروعی سرنوشت ساز برای آینده او باشد.
کودک شما در کشور های دیگر چگونه استعدادیابی می شود ؟؟؟
علم استعدادیابی در کشور های پیشرفته جهان حدود ۷۰ سال قدمت دارد و می توان به جرات کشور های اروپایی را پیشرو در این امر دانست. اما امروزه کشورهای آمریکایی بدلیل اهمیت زیاد خانواده ها در این زمینه جزو مکانهای برتر در استعدادیابی موسیقی ، هنری و علمی – پژوهشی می باشد که هزینه های بالایی از سوی دولت در این راستا صورت می پذیرد و در سراسر کشورهای جهان به دنبال نوابغ می گردند تا بر روی آنها و در راستای اهداف خود سرمایه گذاری نمایند.
در کشور های آمریکایی Talent های بسیاری برگذار گردیده که هر فردی برای نمایش استعدادهایش به روشهای مختلف با کمک اساتید مطرح آموزشهایی را دریافت کرده و بر اساس توانایی خود پیشرفت یا عدم پیشرفت را از خود بروز میکند.
صد البته ، اگر کسی در این کشور ها بخواهد استعدادیابی شود باید هزینه های بسیار زیادی را متحمل شود تا در تمام شاخه ها سنجش شود. زیرا در هیچ کشوری همه دوره های ذکر شده در کنار یکدیگر و زیر یک سقف به اجرا در نمی آید و شاید برترین دلیل آن تحمیل هزینه های خیلی بالا به هر هنرجو باشد و توان پرداخت برای سطح یک آن جوامع نیز بسیار دشوار است.
اما باید بدانیم کشوری همچون ژاپن در راستای کم کردن هزینه ها و کم کردن نیروی انسانی متخصص ، تجهیزات دیجیتال را ساخته و با این اختراع توانسته قدم بزرگی را بردارد.
اما به یاد داشته باشیم که بدون تجربه هنرجو و قرار گرفتن او در فضای اجرایی واقعی ، همچنین لمس متریال های مورد نظر این فرآیند دارای نواقص اجرایی می باشد و ما معتقدیم کسب تجربه بهترین راه برای درک واقعی یک موضوع و انتخاب مسیر صحیح می باشد.
پس توانستیم با مشارکت و همکاری اساتید برجسته رشته های هنری ، علمی و روانشناسی ، پلی بزرگ بین رشته ها را ایجاد و با یک نقطه هدف مشترک و پوشش مدیریتی واحد همه امر را در یک مجموعه آزمون و زیر یک سقف در یک دوره ۳۰ تا ۴۰ جلسه ای به اجرا برسانیم و چه زیباست بدانیم به ثمر رسیدن این فرآیند ۸ سال پژوهش شبانه روزی را در بر داشته است.
کودک شما را چه کسانی استعدادیابی میکند ؟؟؟
در مرحله اول و شروع هر دوره باید یک گروه حداقل ۱۰ نفره آماده استعدادیابی گردند که می توان گفت یکی از دلایل آن در بیشتر سنجش ها و آزمونها میزان تقلید و کپی برداری هنرجویان از یکدیگر است.
در مرحله بعد، حضور این تعداد هنرجو بدلیل آزمونهای گروهی از دو نفره تا ۱۰ نفره می باشد.
از سوی دیگر باید بدانیم در هر دوره و هر گروه آزمون ، یک مربی ، یک کارشناس ارشد هنری ، و یک کارشناس ارشد روانشناسی حضور دارد تا بتوان همزمان سنجش چند جانبه و کاملی را به عمل آورد. پس از آن پرونده هنرجویان به صورت مرحله ای به دست متخصصان مربوطه رسیده و نظرات ایشان درج می شود.
در نهایت با اتمام روند یاد شده استعدادهای هنرجویان به ترتیب اولویت نمایان گردیده و قابل بررسی و مهارت آموزی در مراحل بعد از سوی هنرجو و یا والدینش می باشد.
با تشکر از حسن نظر شما
احمد اخوان عطار

جهت کسب اطلاعات بیشتر

مدیر بخش روابط عمومی:

۰۹۳۶۳۰۰۸۰۳۲

مدیر بخش استعدادیابی:

۰۹۲۱۶۵۵۴۲۶۰

مدیر ثبت نام:

۰۹۲۱۶۵۵۳۷۴۰

بهترین روانشناسان تهران و بهترین روانشناسان ایران

بهترین روانشناسان کودک و نوجوان تهران و بهترین روانشناسان کودک و نوجوان ایران

ارتباط جهت هماهنگی وقت:

۰۹۳۶۳۰۰۸۰۳۲

۰۹۱۰۶۹۶۵۰۱۰

۰۲۱-۷۷۴۹۶۰۷۰

۰۲۱-۷۷۰۳۲۴۷۰

۰۲۱-۲۲۵۹۹۲۰۹

۰۲۱-۸۶۱۲۹۵۹۷

۰۲۱-۷۷۲۶۵۴۷۲

۰۲۱-۸۶۱۲۹۲۶۳

۰۲۱-۲۲۵۹۹۲۱۵

دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، متخصص ترنس، دکتر ترنس، کلینیک ترنس، مرکز تخصصی ترنس، مرکز تخصصی بیش فعالی، مرکز تخصصی اوتیسم